13 آذر 1403
کامرانیه شمالی ، پلاک 8
مقالات هایپر هایپر مارکت

عوامل تاثیرگذار بر طراحی فروشگاه های کوچک

سوپرمارکت شاهرخ شریفی اتحادیه هایپرمارکت طراحی فروشگاه

شاید کوچک بودن فروشگاه، باعث شود تا اهمیت طراحی چیدمان آن نزد ذهن‌های ما کم یا بی‌ارزش جلوه کند اما واقعیت ماجرا، موضوعی کاملاً متفاوت می‌باشد. حقیقت این است که کوچک بودن خرده‌فروشی‌ها نه‌تنها چگونگی دکوراسیون فروشگاه را بی‌ارزش نمی‌کند بلکه بیش‌ازپیش به اهمیت آن می‌افزاید. هرچند که کوچکی این فروشگاه‌ها دست‌وپای شما را برای طراحی بهتر آن‌ها می‌گیرد اما نکاتی کلیدی وجود دارند که در بهینه‌سازی فضا و طراحی فروشگاه تأثیرگذار هستند.

مهم‌ترین نکات طراحی فروشگاه‌های کوچک:

طراحی فروشگاه های کوچک باید به نحوی باشد که اولاً کارکنان داخل مغازه بتوانند به‌راحتی به امور داخلی فروشگاه رسیدگی کنند و همین‌طور در زمان مراجعه مشتریان با کمبود فضا یا ترافیک مشتریان مواجه نشوند. علاوه بر این طراحی فروشگاه، باید به‌گونه‌ای باشد که اثر مثبتی بر جذب مشتریان نیز داشته باشد. در ادامه به کلیدی‌ترین نکات طراحی فروشگاه‌های کوچک اشاره خواهیم کرد:

سوپرمارکت شاهرخ شریفی اتحادیه هایپرمارکت طراحی فروشگاه

  • قفسه‌بندی فروشگاهی مناسب:

قفسه‌های فروشگاهی از کاربردی‌ترین تجهیزات فروشگاهی محسوب می‌شوند زیرا بهترین کارایی را برای مشتریان از لحاظ دسترسی به محصولات و برای کارکنان فروشگاه در چینش بهتر و بیشتر محصولات فراهم می‌کنند. استفاده مناسب از این نوع قفسه‌های فروشگاهی برای صاحبان فروشگاه‌های کوچک بسیار سودمند است.

از نکات کلیدی طراحی فروشگاه می‌توان استفاده از قفسه های فروشگاهی عمودی با ارتفاع بالا را مثال زد که دلیل استفاده از آن‌ها، ایجاد فضای داخلی کافی در فروشگاه های کوچک است. به‌عبارت‌دیگر با استفاده از این نوع از قفسه‌های فروشگاهی قادر خواهید بود تا از حداکثر محیط مغازه خویش، بیشترین بهره را ببرید.

سوپرمارکت شاهرخ شریفی اتحادیه هایپرمارکت طراحی فروشگاه

  • تعیین مسیر حرکت مشتریان:

درست است که فروشگاه‌های کوچک مانند: سوپرمارکت‌ها و فروشگاه‌های بزرگ‌تر، مقدار فضای کمتری را در اختیار دارند و ممکن است تمام مسیر عبور مشتریان در حدود 5 تا 10 متر خلاصه شود اما تعیین چگونگی این مسیر در طراحی فروشگاه بسیار مؤثر است.

شما می‌توانید با تعیین جایگاه تجهیزات فروشگاهی مانند: میز صندوق فروشگاهی و قفسه های فروشگاهی، میزان فضای بیشتری را برای عبور و مرور مشتریان ایجاد کنید. هنگام تعیین جایگاه این تجهیزات در طراحی فروشگاه‌های کوچک، خلاقیت حرف اول را می‌زند. هرچه نسبت به فضای داخلی مغازه خویش و اصول چیدمان فروشگاهی آگاهی بیشتری داشته باشید؛ قطعاً در خلق فضاهای بیشتر، موفق‌تر خواهید بود.

  • چیدمان مناسب محصولات:

یکی از عوامل مهم دیگری که می‌تواند در جذب مشتری و افزایش فروش شما مؤثر باشد، چیدمان مناسب محصولات فروشگاهتان است. با‌توجه‌به فضای محدود در طراحی فروشگاه های کوچک، چیدمان هوشمندانه محصولات می‌تواند خرید مشتریانتان را لذت‌بخش‌تر کرده و آن‌ها را به خرید بیشتر از فروشگاه کوچک شما ترغیب نماید. همچنین چیدمان محصولات پرفروش در نقاط پرتردد و معرض دید مشتریان، دسترسی به این محصولات را در فروشگاه‌های کوچک فراهم می‌سازد و توجه به دسته‌بندی و نظم چیدمان محصولات، باعث سهولت مقایسه و انتخاب آن‌ها خواهد شد.

سوپرمارکت شاهرخ شریفی اتحادیه هایپرمارکت طراحی فروشگاه

  • بهره‌گیری مطلوب از نور:

طبق تعاریف ابتدایی، انسان برای دیدن اشیا به چند عامل نیاز دارد که یکی از آن‌ها نور است. نور به جسم تابیده و تصویر آن را در چشمان ما بازتاب می‌دهد. حال هرچقدر که این نور بیشتر باشد و تحت زاویه مناسبی به محصولات بتابد، باعث بهتر دیده‌شدن آن‌ها می‌گردد. به دلیل محدودیت فضای داخلی فروشگاه‌های کوچک و استفاده از قفسه‌ها و یخچال‌های فروشگاهی که نسبت به سقف کوتاه این نوع فروشگاه‌ها، بلند هستند؛ استفاده نامناسب از نور ممکن است باعث شود تا محیط داخل مغازه، تاریک یا کم‌نور به نظر برسد.

برای حل این مشکل بهتر است ضمن استفاده کمتر از تجهیزات فروشگاهی در مرکز مغازه، منابع تأمین نور فروشگاه خویش را در قسمت میانی استفاده کنید. همچنین اگر در آن محل از تجهیزات فروشگاهی مرتفع استفاده می‌کنید، منابع نور را بین تجهیزات و در مقادیر بیشتری به کار ببرید. پیشنهاد می‌شود در طراحی فروشگاه های کوچک از پنل‌های سقفی توکار و روکار استفاده کنید چراکه علاوه بر زیبایی و کم‌مصرف بودن، نور کافی را برای دیده‌شدن محصولات مغازه تأمین می‌کنند.

  • ترکیب مناسب رنگ‌ها:

در طراحی فروشگاه های کوچک استفاده از رنگ‌های روشن، به‌عنوان عاملی برای بزرگ‌تر جلوه‌دادن مغازه خرده‌فروشی از آنچه که هست، شناخته می‌شود. از طرفی استفاده مناسب از این رنگ‌ها فروشگاه شما را شیک و زیباتر می‌کند. برای زیبایی بیشتر، می‌توانید رنگِ تجهیزات فروشگاهی مختلف را با دکوراسیون مغازه هماهنگ کنید. یکی از نکاتی که در این زمینه بسیار تعیین‌کننده است، استفاده از دکور روشن در سقف مغازه می‌باشد.

  • ویترین‌های جذاب:

به دلیل وجود محصولات مختلف در فروشگاه‌های کوچک و تقاضای بالای مشتریان، صاحبان این فروشگاه‌ها مجبور به تهیه این اقلام در تعداد بالا هستند؛ ازاین‌رو چیدمان مناسب محصولات در فضای کم از چالش‌های مهم در طراحی چیدمان فروشگاه های کوچک محسوب می‌شود اما جای نگرانی نیست زیرا در این مقاله به نکات کاملی در خصوص طراحی چیدمان فروشگاه اشاره شده که با رعایت آن‌ها می‌توانید بر این چالش سخت غلبه کنید.

سوپرمارکت شاهرخ شریفی اتحادیه هایپرمارکت طراحی فروشگاه

پیشنهاد ما دراین‌خصوص برای محصولاتی که ایجاد وسوسه بیشتری در مشتریان می‌کنند، انتخاب ویترینی جداگانه در خارج از فروشگاه می‌باشد و بهتر است آن‌ها را در محل مناسبی قرار دهید تا رهگذران با دیدنشان برای خرید یا ورود به فروشگاهتان ترغیب شوند.

  • استفاده از تزیینات فروشگاهی:

  انسان در محدودیت‌ها ستاره می‌شود! این عبارت به درک بیشتر موضوع استفاده از اشیا تزیینی در طراحی فروشگاه های کوچک کمک می‌کند. در واقع شما ضمن درنظرگرفتن کمبود فضا برای چینش صحیح محصولات، باید به‌قدری خلاقیت داشته باشید که بتوانید در همان فضای کوچکی که در اختیار دارید، بیشترین استفاده از تزیینات فروشگاهی را ببرید.

اشیایی مانند: گلدان‌های مصنوعی در گوشه‌های فروشگاه، تابلو یا ساعت مطابق رنگ و لعاب دکوراسیون مغازه به زیبایی و جذابیت فروشگاه کوچک شما می‌افزایند. همچنین استفاده از عواملی همچون: موسیقی، سیستم تهویه هوا و خوشبوکننده‌های هوا، می‌تواند طراحی فروشگاه شما را در کنار سایر عوامل کامل کند.

 این کار به شما کمک می‌کند تا ضمن عدم استفاده از فضای داخل فروشگاه، بخشی از محصولات را به شکلی خاص، در معرض دید مشتریان قرار دهید. بهتر است در انتخاب این محصولات حتماً دقت لازم را به عمل بیاورید زیرا هرچه خرید این محصولات برای مشتریان هیجان‌انگیزتر باشد، به‌طور حتم درصد بیشتری از آن‌ها برای خرید اقدام خواهند کرد.

سوپرمارکت شاهرخ شریفی اتحادیه هایپرمارکت طراحی فروشگاه

جمع‌بندی:

به دلیل نیاز به فضای کم در فروشگاه‌های کوچک، می‌توان آن‌ها را در محله‌های کوچک‌تر نیز راه‌اندازی کرد تا دسترسی برای مشتریان منطقه راحت باشد. به‌طورکلی طراحی چیدمان فروشگاه‌های کوچک، عامل تأثیرگذاری برای افزایش سود فروشگاه و بهره‌وری بالا است که عواملی مانند: قفسه بندی فروشگاهی مناسب، ایجاد مسیرهای حرکتی واضح، چیدمان مناسب محصولات، بهره‌گیری مطلوب از نور، ترکیب مناسب رنگ‌ها، ویترین‌ها و قفسه های فروشگاهی جذاب، تعیین مسیر مشتریان و استفاده از تزیینات فروشگاهی را شامل می‌شود.

از این‌که بار دیگر با مطالب سایت شاهرخ شریفی همراه بودید، صمیمانه متشکریم و امیدوار هستیم که مطالعه مقاله “چگونگی طراحی فروشگاه های کوچک” برایتان مفید باشد.

سوپرمارکت سوپرمارکت سوپرمارکت سوپرمارکت سوپرمارکت سوپرمارکت سوپرمارکت سوپرمارکت شاهرخ شریفی اتحادیه هایپرمارکت طراحی فروشگاه شاهرخ شریفی اتحادیه هایپرمارکت شاهرخ شریفی اتحادیه هایپرمارکت شاهرخ شریفی اتحادیه هایپرمارکت شاهرخ شریفی اتحادیه هایپرمارکت شاهرخ شریفی اتحادیه هایپرمارکت شاهرخ شریفی اتحادیه هایپرمارکت شاهرخ شریفی اتحادیه هایپرمارکت شاهرخ شریفی اتحادیه هایپرمارکت شاهرخ شریفی اتحادیه هایپرمارکت شاهرخ شریفی اتحادیه هایپرمارکت شاهرخ شریفی اتحادیه هایپرمارکت شاهرخ شریفی اتحادیه هایپرمارکت 

محدثه رباط جزی
شاهرخ شریفی در ۲۰ شهریور سال ۱۳۶۴ در شهر اصفهان به دنیا آمد. پدر او امیر حسین شریفی ، بازیگر و تهیه کننده سینما است. وی نیز همانند پدرش به کارهای هنری علاقه بسیاری دارد و از جمله کارهای هنری او می توان به : مدیر تولید سینما و تلویزیون ، مدیر استودیو ضبط موسیقی و تهیه کننده موسیقی و از دیگر کارهای او مدیر دفتر تبلیغات ، برگزار کننده همایش و سمینارها و خالق برند فروشگاهی آندیا مارکت است

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

X