سوپرمارکت به فروشگاهی گفته میشود که اکثر اجناس آن مواد غذایی است و متراژی بزرگتر از بقالی و کوچکتر از هایپرمارکت دارد. اجناس این فروشگاه بهگونهای روی قفسههای چیده میشوند که مشتری بتواند بهراحتی آنها را بررسی، مقایسه و درنهایت خریداری نماید. سوپرمارکتها عموماً محصولات تازه و روزانه ازجمله: لبنیات، نان، میوه و سبزیها، محصولات غذایی، شویندهها و لوازم بهداشتی را عرضه میکنند.
در هر محله یا خیابان چندین سوپرمارکت وجود دارد و همگی آنها در برخی از بخشها با یکدیگر متفاوت هستند. این تفاوتها در طراحی و چیدمان سوپرمارکت، تجهیزات سوپرمارکت، دسترسی راحت به موقعیت فروشگاه، دسترسی راحت به اجناس، تنوع محصول و در آخر قیمت محصولات است که باعث میشود ما سوپرمارکت خاصی را برای تهیه مایحتاج روزانه خویش انتخاب کنیم.
طراحی سوپرمارکت یکی از عوامل کلیدی و تأثیرگذار در انتخاب سوپرمارکت مناسب است که فروشندگان و صاحبان این کسبوکار باید توجه لازم و کافی را در اصول طراحی و چیدمان تجهیزات فروشگاهی و محصولات و همچنین آگاهی از تجهیزات ضروری سوپرمارکت داشته باشند. بخشی از این طراحی و چیدمان فروشگاهی مربوط به سلیقه افراد است و کاملاً نیز متفاوت خواهد بود اما نکاتی در طراحی سوپرمارکت وجود دارد که برای جلب رضایت مشتری و افزایش درآمد باید به آن توجه داشت.
در این مقاله قصد داریم شما را با شش نکته کلیدی طراحی سوپرمارکت آشنا نماییم تا هنگام اقدام برای چنین کاری، بهترین عملکرد و بازدهی را داشته باشید. با ما همراه باشید:
1. ابعاد و طرح کلی سوپرمارکت:
توجه داشته باشید که دکوراسیون و طراحی سوپرمارکت کاملاً به ابعاد فروشگاه بستگی دارد. یعنی طراحی فروشگاه با ابعاد کوچکتر نسبت به طراحی فروشگاه با ابعاد بزرگتر متفاوت است. بعد از مشخصشدن ابعاد و متراژ فروشگاه و باتوجهبه محصولاتی که قرار است به مشتری ارائه دهید، باید طرحی کلی از نحوه تقسیمبندی فضاها و نوع چیدمان با جزئیات کامل برای فروشگاهتان ترسیم کنید.
2. تهیه لیست تجهیزات ضروری سوپرمارکت:
پس از مشخصشدن ابعاد و طرح کلی سوپرمارکت، باید لیست کاملی از تجهیزات ضروری سوپرمارکت را در اختیار داشته باشید. همانطور که در بالا به آن اشاره کردیم، تهیه تجهیزات سوپرمارکت کاملاً به محصولاتی که قرار است در فروشگاهتان ارائه دهید، بستگی دارد. یخچال فروشگاهی، فریزر فروشگاهی، قفسه فروشگاهی، میز صندوق و استند فروشگاهی ازجمله تجهیزات ضروری سوپرمارکت به شمار میآیند. بهعنوانمثال: اگر قرار است در سوپرمارکت محصولات لبنی ارائه دهید، باید به سراغ یخچالها و فریزرهای فروشگاهی پرده هوا بروید.
برخی از مشتریان دیگر حوصله خرید محصولاتی مانند میوه و سبزیها را از میادین ترهبار یا مغازههای میوهفروشی ندارند و میخواهند تمام اجناس مدنظرشان را از فروشگاه محبوبشان تهیه کنند. عرضه میوه و سبزیها، امروزه سهم مهمی در سوپرمارکتها پیدا کرده است. بنابراین با تهیه یخچال میوه یا همان یخچال پرده هوا ایستاده، میتوانید میوه و سبزیهای تازه را به مشتریان عرضه کنید و همین موضوع سبب بالارفتن رضایت مشتری از سوپرمارکت و در نتیجه افزایش میزان درآمد خواهد شد.
3. جنس و کیفیت تجهیزات فروشگاهی:
جنس و کیفیت تجهیزات فروشگاهی نیز نکته دیگری است که باید هنگام طراحی سوپرمارکت به آن توجه داشت. جنس و کیفیت قفسه فروشگاهی، یخچال فروشگاهی و صندوق فروش، میتواند ظاهر شیکتر و زیباتری به فروشگاه بدهد. امروزه استفاده از یخچالهایی که از طرح چوب ترمو بهره میبرند، نسبت به گذشته بسیار مرسومتر شده است. همچنین استفاده از قفسههایی که رنگ تیره دارند، میتواند کاملاً فضای فروشگاه را متفاوت و شیک کند.
4. چیدمان کالاها و تجهیزات فروشگاهی:
بعد از آمادهکردن تجهیزات ضروری سوپرمارکت، نوبت به چیدمان کالاها و تجهیزات فروشگاهی در سوپرمارکت میرسد. امروزه طراحی حرفهای و چیدمان تجهیزات فروشگاهی، نوعی علم است و تأثیر بسزایی در فروش و رضایت مشتری دارد.
نکته مهم در طراحی و چیدمان سوپرمارکت، قراردادن محصولات پرفروش و مایحتاج روزمره مشتریان مانند انواع لبنیات در انتهای فروشگاه است. این موضوع باعث میشود که مشتریان برای برداشتن این اجناس تا انتهای فروشگاه شما رفته و همین موضوع کمک میکند تا آنها سایر محصولات را نیز مشاهده کنند.
همچنین ارتفاع قفسهها باید طوری باشد که از قد مشتریان بلندتر یا کوتاهتر نباشد تا آنها بتواند بهراحتی اجناس مدنظرشان را انتخاب کنند. توصیه میشود اجناس گرانقیمت و خاص را در قفسه فروشگاهی همسطح دید مشتریان قرار دهید زیرا این موضوع باعث فروش بیشتر چنین کالاهایی میشود.
نکته دیگری که باید به آن توجه بیشتری داشت این است که سعی کنید محصولات همدسته مانند شویندهها و لوازم بهداشتی را در کنار یکدیگر قرار دهید. بهطورکلی برای چیدمان محصولات، باید چند دستهبندی ایجاد کنید. این کار علاوه بر فراهمکردن راحتی مشتریان، کمک زیادی به شما میکند تا بتوانید لیست دقیقتری از کسری اجناس فروشگاه به دست آورید.
علاوه بر این قراردادن خوراکیها و تنقلات در کنار میز صندوق فروش، سبب افزایش توجه مشتریان و همچنین افزایش فروش این محصولات خواهد شد. این موضوع را فراموش نکنید که طبق آماری که سالیانه از پرفروشترین محصولات فروشگاههای خردهفروشی به دست میآید، خوراکیها و تنقلات سهم زیادی دارند.
5. رنگآمیزی و نوع کفپوش:
رنگ دیوارها و نوع کفپوش فروشگاه تا حد زیادی به طراحی و دکوراسیون سوپرمارکت بستگی دارد. در فضاهای کوچکتر باید از رنگهای روشنتر استفاده کرد و رنگهای تیره برای این فضاها اصلاً مناسب نیستند. رنگ و نوع کفپوش فروشگاه نیز حائز اهمیت است. اگر فروشگاه کفپوش سنگی یا چوبی داشته باشد، احساس خوبی را به مشتری انتقال خواهد داد.
6. نورپردازی:
یکی دیگر از نکاتی که باید در نظر گرفت و بسیار تأثیرگذار نیز خواهد بود، نورپردازی است. نور کافی و جلوههای نوری، ظاهر فروشگاه را بهتر خواهد کرد و حس رضایت مشتریان را دوچندان مینماید. میتوانید برای جداسازی بخشهای مختلف سوپرمارکت از نورپردازیهای رنگی استفاده کنید. برای این کار باید از نورهای دارای رنگ گرم و آرامشبخش مانند: نورهای قرمز، سبز یا آبی، استفاده شود.
جمعبندی:
در این مقاله به معرفی شش نکته کلیدی طراحی سوپرمارکت پرداختیم و متوجه شدیم که برای این موضوع باید به نکاتی مانند: ابعاد و طرح کلی سوپرمارکت، تهیه لیست تجهیزات ضروری سوپرمارکت، جنس و کیفیت تجهیزات فروشگاهی، چیدمان کالاها و تجهیزات فروشگاهی، رنگآمیزی و نوع کفپوش و همچنین نورپردازی توجه ویژهای داشته باشیم.
هایپرمارکت شاهرخ شریفی اتحادیه هایپرمارکت شاهرخ شریفی اتحادیه
هایپرمارکت شاهرخ شریفی اتحادیه هایپرمارکت شاهرخ شریفی اتحادیه هایپرمارکت شاهرخ شریفی اتحادیه هایپرمارکت شاهرخ شریفی اتحادیه طراحی سوپرمارکت هایپرمارکت شاهرخ شریفی اتحادیه