27 مهر 1403
کامرانیه شمالی ، پلاک 8
اتاق اصناف تهران اتحادیه

چالش رستوران ها در استارتاپ های سفارش آنلاین غذا

اتحادیه شاهرخ شریفی فروشگاه مغازه هایپرمارکت سوپرمارکت استارتاپ چالش رستوران 

در جلسه مشترک تعدادی از روسای اتحادیه صنفی با رئیس اتاق اصناف در ارتباط با مشکلات صنفی فعلان اقتصادی در ارتباط با استارتاپ های فعال در حوزه خدمات اصناف، حسن فهمیده رئیس اتحادیه رستوران و چلوکباب تهران و اقای شریفی رئیس اتحادیه سوپر مارکت تهران ساعاتی را به طرح و بررسی چالش های اعضای خود در این بخش پرداختند.

حسن فهمیده در این جلسه ابراز کرد :  با توجه به اطلاعات  منتشر شده در رسانه های تخصصی، بازار تجارت الکترونیک در ایران به شدت در حال رشد است . در سال 2023، حجم فروش اینترنتی در ایران به بیش از ۲۰ میلیارد دلار رسیده است، که نشان‌دهنده یک افزایش چشمگیر نسبت به سال‌های گذشته است.

 این افزایش سهم بازار به عواملی همچون افزایش استفاده از اینترنت در ایران، رشد فروشگاه‌های آنلاین، و افزایش اعتماد مردم به خرید از اینترنت برمی‌گردد و  با وجود اینکه ایران در سال‌های اخیر در حوزه تجارت الکترونیک رشد قابل توجهی داشته است متاسفانه عدم توجه صاحبان کسب و کار به رشد و توسعه تجارت الکترونیک و استقبال عمومی از ارائه خدمات آنلاین در صنوف موجب گردید، برنامه های فروش انلاین بصورت آهسته و پیوسته طی 5 سال گذشته به یکی از شرکای اصلی صاحبان کسب و کار در تمام اصناف مبدل گردند .

رئیس اتحادیه رستوران وچلوکباب شهر تهران اضافه کرد: 

استارتاپ‌ها و شرکت‌های فعال در حوزه تجارت الکترونیک با استفاده از نوآوری و فرصت‌های شکل‌گرفته در  دوران پاندمی کرونا توانستند رشد چشم‌گیری را تجربه کنند.

در زمان شیوع ویروس کرونا کلیه رستوران ها از پذیرش  مشتری داخل سالن منع گردیدند و در این راستا برنامه های فروش آنلاین که فرایند جذب رستوران ها تا قبل از آن با کندی صورت می گرفت با جذب حداکثری ،  توانستند بالاترین سهم بازار در عرضه غذا  را به خود اختصاص دهند که در نوع خود بی سابقه بود.       در حال حاضر فروش خوراک در بستر آنلاین در پسا کرونا ، یکی از نیاز های اصلی  رستوران ها  در کسب و کار شمرده می شود و بدلیل تعداد اندک برنامه های فروش آنلاین در حوزه خوراک  عملا شرایط بازار رقابتی را غیر ممکن نموده وبه نوعی این شرکای اجباری در رستوران ها  با درج شروط پیچیده در قرارداد ها و دریافت کمیسیون های غیرمنصفانه می توانند تا حذف یک رستوران نیز پیشروی نمایند.  

اتحادیه رستوران و چلوکباب شهر تهران بیش از هر صنف دیگری در معرض تهدید جدی قرار گرفته است .

خوراک  بعد از حمل و نقل عمومی در برنامه های آنلاین دارای بیشترین تقاضا می باشد ومتاسفانه  عدم نظارت های لازم بر عملکرد نوع فعالیت و استراتژی های فروش مدیران برنامه های آنلاین موجب بروز مشکلات فراوانی دراین صنعت گردیده که در صورت عدم نظارت های لازم و کافی بحران عمومی را در صنعت رستوران ها  رقم خواهد میزند.

فهمیده افزود: در وضعیت اقتصاد انقباضی و تحریم های ظالمانه ، در افزایش قیمت مواد اولیه و کاهش مشتری  صاحب کسب و کار برای حفظ کسب و کار و آبروی صنفی خود به انعقاد قرارداد های غیرمنطقی و ناعادلانه مجبور می گردد که این خود در بلند مدت، پایان تلخ یک برند موفق را رقم میزند

رئیس اتحادیه رستوران و چلوکباب شهر تهران مهمترین مشکلات برنامه های فروش انلاین در حوزه خوراک  را در بخش های زیر برشمرد : 

پذیرش رستوران های فاقد پروانه کسب

عدم استعلام اعتبار پروانه کسب از اتحادیه

دریافت سود غیر منطقی ار فروش کالا

ایجاد بازار انحصاری

عقد قرارداد های ناعادلانه

عدم هدایت شهروندان معترض به  اتحادیه جهت رسیدگی به شکایات

ایجاد بستر های فروش ویژه برای مشتریان خاص

عدم توجه به قیمت گذاری تخصصی اتحادیه جهت پیشگیری از افزایش تورم خوراک در جامعه

ایجاد رستوران با بهره برداری از اطلاعات فروش رستوران ها

عدم تسویه  آنی با رستوران دار

ترغیب رستوران دار به دریافت مواد اولیه بجای مبلغ خوراک

حسن فهمیده با اشاره به مشکلات پیش رو اذعان کرد، بسیاری از کسب و کار های حوزه خوراک بدون اخذ مشاوره های لازم تمامی سرمایه خود را با هدف فروش بصورت آنلاین از دست داده اند و به طور یقین ما در این اتحادیه باور داریم فروپاشی اقتصادی در حوزه کسب و کار با این روش بدون همکاری و تعامل فی مابین اتحادیه ها و برنامه های فروش آنلاین  در آینده نزدیک محتمل می باشد .

در پایان جلسه به پیشنهاد رئیس اتحادیه رستوران  و رئیس اتحادیه سوپرمارکت جهت بررسی بیشتر چالش های اصناف در این حوزه مقرر گردید در اولین جلسه اجلاس اتاق اصناف تهران با تمام روسای اتحادیه های شهر تهران موضوع فوق در نطق پیش از دستور مطرح گردد.

اتحادیه شاهرخ شریفی فروشگاه مغازه هایپرمارکت سوپرمارکت استارتاپ چالش رستوران اتحادیه شاهرخ شریفی فروشگاه مغازه هایپرمارکت سوپرمارکت استارتاپ چالش رستوران 

اتحادیه شاهرخ شریفی فروشگاه مغازه هایپرمارکت سوپرمارکت استارتاپ چالش رستوران  اتحادیه شاهرخ شریفی فروشگاه مغازه هایپرمارکت سوپرمارکت استارتاپ چالش رستوران  اتحادیه شاهرخ شریفی فروشگاه مغازه هایپرمارکت سوپرمارکت استارتاپ چالش رستوران اتحادیه شاهرخ شریفی فروشگاه مغازه هایپرمارکت سوپرمارکت استارتاپ چالش رستوران  اتحادیه شاهرخ شریفی فروشگاه مغازه هایپرمارکت سوپرمارکت استارتاپ چالش رستوران اتحادیه شاهرخ شریفی فروشگاه مغازه هایپرمارکت سوپرمارکت استارتاپ چالش رستوران اتحادیه شاهرخ شریفی فروشگاه مغازه هایپرمارکت سوپرمارکت استارتاپ چالش رستوران اتحادیه شاهرخ شریفی فروشگاه مغازه هایپرمارکت سوپرمارکت استارتاپ چالش رستوران 

محدثه رباط جزی
شاهرخ شریفی در ۲۰ شهریور سال ۱۳۶۴ در شهر اصفهان به دنیا آمد. پدر او امیر حسین شریفی ، بازیگر و تهیه کننده سینما است. وی نیز همانند پدرش به کارهای هنری علاقه بسیاری دارد و از جمله کارهای هنری او می توان به : مدیر تولید سینما و تلویزیون ، مدیر استودیو ضبط موسیقی و تهیه کننده موسیقی و از دیگر کارهای او مدیر دفتر تبلیغات ، برگزار کننده همایش و سمینارها و خالق برند فروشگاهی آندیا مارکت است

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

X