خانه هایپر مارکت مقالات هایپر مراحل راه اندازی هایپرمارکت
مقالات هایپر هایپر مارکت

مراحل راه اندازی هایپرمارکت

راه اندازی هایپرمارکت مجوز شاهرخ شریفی مراحل

پیش از راه اندازی هایپرمارکت، باید 4 عامل مهم را درنظر بگیرید:

  • فروشگاه: موقعیت و مکان‌ یابی فروشگاه، مدیریت هایپرمارکت، مدیریت کارکنان، طراحی و تجهیزات مورد نیاز همگی در این بخش باید مورد توجه قرار بگیرند.
  • تامین‌کننده: انتخاب تامین‌کنندگان به‌عنوان رکن اصلی تاثیرگذار بر کیفیت کالا و خدمات ارائه شده به مشتری، زمان تحویل کالا به انبار و شیوه پرداخت از اهمیت بالایی برخوردار است.
  • لجستیک: لجستیک به‌عنوان بخشی مهم از زنجیره تامین هایپرمارکت است که ارتباط میان تامین‌کننده با هایپرمارکت را برقرار می‌کند. این عامل از نظر زمان و کیفیت تحویل کالاها به هایپرمارکت باید مورد توجه قرار بگیرد.
  • مشتری: توجه به نیازهای مشتری و نحوه خدمت‌رسانی به او، بزرگترین عاملی است در افزایش فروش هایپرمارکت نقش کلیدی ایفا می‌کند. توجه به سفر مشتری ، تجربه او پس از خرید و رضایت مشتری را هیچوقت فراموش نکنید!

با درنظر گرفتن این عوامل، برای راه اندازی هایپرمارکت باید مراحل زیر را طی کنید:

1. انتخاب مکان احداث هایپرمارکت

اولین موضوعی که در انتخاب مکان هایپرمارکت باید توجه کرد، ویژگی‌های جمعیت‌شناختی منطقه است. افراد مختلف، عادت‌های خرید متفاوتی دارند که میزان مصرف و علایق آنها را تعیین می‌کند. بنابراین پیش از تصمیم‌گیری درمورد فضا، باید در خصوص ویژگی‌های مشتریان اطلاعات کافی را به‌دست آورد.

هایپرمارکت‌ها به‌خاطر تنوع محصولاتی که عرضه می‌کنند، نیازمند فضای زیادی هستند و به این ترتیب، هزینه‌ قابل توجهی در خرید یا اجاره ملک خواهند داشت. همچنین باتوجه به حجم بالای تردد افراد به این فروشگاه‌ها، هنگام انتخاب فضا، مواردی مانند ترافیک منطقه، پارکینگ و دسترسی را نیز باید درنظر گرفت.

2. طراحی داخلی هایپرمارکت

در طراحی داخلی هایپرمارکت، باید نیازهای اجزای مختلف، از زنجیره تامین تا کارکنان و مشتریان، در نظر گرفته شود. از لحاظ زنجیره تامین، اطمینان از وجود فضای کافی برای انبار، بارانداز، سردخانه و مسیر مناسب برای انتقال کالاها به انبار و انتقال آنها به داخل هایپرمارکت باید مورد توجه قرار گیرد.

از بعد نیازمندی‌های کارکنان، وجود فضایی برای بخش اداری، پشتیبانی، رختکن، سرویس بهداشتی و حتی فضای مناسب برای تبلیغات و بازاریابی از موارد دارای اهمیت هستند. در این میان، آنچه نباید مورد غفلت قرار بگیرد، تجربه مشتری است. رنگ دیوارها و قفسه‌ها، میزان نور، موسیقی و حتی رایحه پخش شده در فروشگاه روی مشتریان شما تاثیر می‌گذارد.

چیدمان قفسه‌ها موضوع دیگری است که در سفر مشتری باید مورد توجه قرار گیرد. هدف اصلی چیدمان قفسه‌ها در هایپرمارکت این است که خرید مشتریان آسان و راحت شود و بنابراین، اندازه قفسه، رنگ و شیوه چیدمان آنها روی مشتری تاثیرگذار است.

همچنین رعایت اصول چیدمان، علاوه بر ایجاد راحتی و دسترسی برای مشتری، از لحاظ بازاریابی نیز باید مورد توجه قرار گیرد. استراتژی‌های مختلفی برای چیدمان کالاها در هایپرمارکت وجود دارد که بسته به نیاز مشتریان و اهداف بازاریابی خود، می‌توانید از آنها استفاده کنید.

3. تهیه تجهیزات موردنیاز

خرید تجهیزاتموردنیاز یکی از مراحل پرهزینه دیگر در راه اندازی هایپرمارکت است. تجهیزاتی مانند قفسه، یخچال، فریزر، دوربین مداربسته، سبد خرید، چرخ خرید، میز و صندلی، رایانه و ترازو، تنها بخشی از محصولاتی است که باید در لیست خرید تجهیزات هایپرمارکت خود قرار دهید.

4. دریافت مجوز هایپرمارکت

پیش از شروع هر فعالیتی باید در خصوص نیازمندی‌های قانونی و مجوزهای هایپرمارکت اطلاع کسب کرد. راه ‌اندازی هایپرمارکت در حالت کلی نیازمند دریافت جواز کسب است و این کار با دریافت پروانه یا مجوز هایپرمارکت امکانپذیر می‌شود. اعتبار این پروانه 5 سال است که از طریق صنف سوپرمارکت و مواد پروتئینی قابل دریافت است.

اما از آنجا که هایپرمارکت‌ها خدمات بسیار متفاوتی را ارائه می‌دهند، برای هر دسته از خدمات باید از نیاز یا عدم نیاز به مجوز اطمینان حاصل کنید. برای مثال، ارائه گوشت و محصولات تازه نیازمند دریافت مجوزهای لازم از اداره بهداشت است. همچنین دریافت مجوز از اداره اماکن برای فعالیت در ساعت‌های مشخص شبانه‌روز نیز لازم است.

باتوجه به حضور مشتری و ارائه کالاهای مصرفی در هایپرمارکت، استانداردهای ایمنی، بهداشتی و رضایت‌سنجی را نیز نباید فراموش کنید. در ادامه جزئیات بیشتری از مجوز راه اندازی هایپرمارکت می‌گوییم.

5. استخدام منابع انسانی

کارمندان فروشگاه شما نقش مهمی در رشد و توسعه کسب‌وکارتان ایفا می‌کنند. به همین دلیل، برای انتخاب کارمندان ماهر، تا جایی که لازم است زمان بگذارید.

رضایت شغلی یکی از مهم‌ترین موارد در پرورش منابع انسانی است که تاثیر زیادی بر کارایی و عملکرد کارکنان هایپرمارکت شما دارد

برای راه اندازی هایپرمارکت به نیروهای مختلفی در زمینه‌های بازاریابی، فروش، فناوری اطلاعات، حسابداری و مالی، انبارداری، حقوقی، خدماتی و حراست نیاز دارید. پس از استخدام، به کارمندان خود مهارت‌های لازم برای پاسخگویی هرچه بهتر به مشتریان را آموزش دهید تا تجربه خوبی را برای خریداران هایپرمارکت خود فراهم کنید. برای ایجاد وفاداری در کارکنان خود، برنامه‌های تشویقی و رشد و توسعه فردی، را فراموش نکنید.

6. انتخاب تامین‌ کننده های مختلف

پس از طراحی هایپرمارکت، باید قفسه‌های خود را برای حضور مشتریان پر کنید و اینجاست که انتخاب تامین کننده اهمیت پیدا می‌کند. در انتخاب تامین‌کننده‌های هایپرمارکت خود، نیاز مشتریان هدف و حفظ تنوع و تازگی محصولات را درنظر بگیرید. نزدیکی تامین کننده به هایپرمارکت، لجستیک، در دسترس بودن آن، کیفیت محصولات، محبوبیت برند و شیوه تسویه حساب، از موارد دیگری است که باید به آن توجه کنید.

فراموش نکنید تامین کنندگان شما تاثیر مستقیمی روی حجم سبد خرید مشتریان و افزایش فروش هایپرمارکت دارند.

7. بازاریابی

پس از راه ‌اندازی هایپرمارکت، برای معرفی خود به مشتریان و فروش، نیازمند استراتژی بازاریابی مناسب هستید. با در نظر گرفتن رفتارهای مشتری و نیازهای اجتماعی، می‌توانید یک طرح بازاریابی هایپرمارکت موفق ایجاد کنید که فروش و سود شما را افزایش دهد. در واقع با استفاده از برنامه‌های بازاریابی آنلاین و آفلاین، می‌توان کمپین‌های تبلیغاتی را به‌عنوان راهی پایدار برای افزایش فروش هایپرمارکت درنظر گرفت.

مواردی که در این قسمت مطرح شد، مهم‌ترین نکات راه‌اندازی هایپرمارکت بود که باید رعایت کنید. مواردی مانند مدیریت مالی و حسابداری، لجستیک، بازار هدف و مدیریت پسماند موارد دیگری است که باید مورد بررسی قرار بگیرند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

خروج از نسخه موبایل