هایپرمارکت یک فروشگاه خردهفروشی است که ترکیبی از فروشگاه بزرگ و سوپر مارکت مواد غذایی را برای مشتریان فراهم میکند. هایپرمارکتها اغلب بسیار بزرگ هستند و طیف گستردهای از محصولات مانند لوازم خانگی، پوشاک، لوازم بهداشتی و مواد غذایی را ارائه میدهند.
هایپر مارکت ها یک تجربه خرید کامل و یک مرحلهای را به خریداران ارائه میدهند. ایده پشت این فروشگاه بزرگ این است که تمام کالاهای مورد نیاز مصرفکنندگان را زیر یک سقف در اختیار مشتریان قرار دهد. هایپرمارکتها از مزیت فروش حجم بالایی از کالا برخوردارند که در مقایسه با خرده فروشهایی که کالاها را در مقادیر کمتر میفروشند، قدرت خرید بیشتری به مشتریان خود میدهند. بنابراین میزان درآمد هایپرمارکت و حاشیه سود آن معمولا بالاتر از مابقی فروشگاهها است.
بخشهای اصلی هایپرمارکت
صنعت خرده فروشی به سرعت در حال پیشرفت است و پیشبینی و پاسخگویی به نیازهای خریداران بیش از هر زمان دیگری احساس میشود. امروزه، خریداران خواستار تجربیات الهامبخش، راحتی و همچنین ابتکارات فروشگاهی هستند. فروشگاههای مختلف، از فروشگاه های تعاونی مصرف تا سوپرمارکت ها و هایپرمارکت ها، هرکدام ویژگیهای متمایز خود را دارند که با فرصتهایی که در اختیار مشتریانشان قرار میدهند، به افزایش فروش و بهبود جذابیت برند خود کمک میکنند. هایپرمارکتها از چند بخش اصلی تشکیل میشوند:
- نوشیدنیها: از آنجا که توجه جدی به سلامت و تندرستی صنعت FMCG را درگیر خود کرده است، خریداران نوشیدنی بهدنبال انتخابهای سالمتر و طبیعیتر هستند. نوشیدنیهایی که حاوی قند کمتری هستند، فاقد شیرینکنندههای مصنوعی هستند و با مواد ارگانیک ساخته میشوند، تنها برخی از گرایشهای جدید مشتریان هستند که خردهفروشان را مجبور میکند در انتخاب نوشیدنی خود تجدیدنظر کنند.
- شیرینی و تنقلات: شیرینیها و تنقلات یکی از متنوعترین دستهبندیها در هایپرمارکتها هستند. عرضه مستمر محصولات جدید و سهم بالای این محصولات در سبد خانوارها باعث شده تا برندهای رقیب زیادی در این دسته قرار بگیرند که برای سهم بازار بیشتر رقابت میکنند. قرار دادن کالاهای ثانویه مانند نوشیدنی و قهوه درکنار این محصولات، به فروش بیشتر آنها کمک میکند.
- لبنیات: در مقایسه با بسیاری از محصولات هایپرمارکت، لبنیات ممکن است در نگاه اول یکنواخت بهنظر برسد! با این حال، این تصور یکنواختی گمراهکننده است. رنگ سفید، یک نشانه برای این دستهبندی است که باعث میشود رنگبندی محصولات در قفسههای لبنیات جالب توجه باشد. اما با یک نگاه دقیقتر، این دسته شامل تعداد زیادی از محصولات و طعمها است که برخی از آنها پرفروشترین و برخی کم مصرفتر هستند.
- محصولات تازه: محصولات تازه یک محرک کلیدی برای افزایش فروش هایپرمارکت است. تحقیقات نشان میدهد؛ عرضه میوه و سبزیجات با کیفیت، دلیل مهمی برای تکرار خرید مشتریان از یک فروشگاه خاص است. همچنین یک چهارم مشتریان در صورت عدم رضایت از کیفیت محصولات ارائه شده، فروشگاه خود را تغییر میدهند.علاوه بر این، محصولات تازه، اندازه سبد خرید را افزایش میدهند و از آنجا که خریداران ترجیح میدهند میوه و سبزیجات خود را ببینند، لمس و سپس انتخاب کنند، فروشگاههای فیزیکی در فروش این محصولات نسبت به خردهفروشان آنلاین مزیت رقابتی پیدا میکنند.
کالاهای پرمصرف از مهمترین بخشهای قابل توجه در هایپرمارکت است که در مقایسه با سایر کالاها، با فروش بالا و سود پایین همراه هستند.
- آرایشی بهداشتی: به جرات میتوان گفت هیچ دسته دیگری در محصولات FMCG به اندازه لوازم آرایشی-بهداشتی روند محور نیست. مواد تشکیلدهنده، فرمولاسیون، رنگها و برندهای جدید این محصولات باعث ایجاد مجموعهای بزرگ میشود که دائما در حال تغییر است. انتخاب این محصولات اگر بهدرستی انجام شود، فرصتی را برای هایپرمارکتها فراهم میکند تا تجربه خرید بهتر و جذابتری را ایجاد کنند.
- مواد غذایی فلهای: از آنجا که امروزه افراد تلاش میکنند تا از بستهبندیهای غیرضروری اجتناب کنند و فقط آنچه را که لازم دارند خرید کنند، فروش محصولات فلهای بهویژه برای حبوبات و مواد غذایی ارگانیک با استقبال زیادی مواجه میشود. این محصولات احساس تازگی را نیز به مشتری القا میکنند و تجربه خرید بهتری از هایپرمارکت را رقم میزنند.
- مواد غذایی سرد و منجمد: صنایع غذایی طیف وسیعی از غذاهای سرد را برای رفع نیازهای مختلف، از غذاهای آماده تا گوشت و سبزیجات خام، در بر میگیرد. اکثر مشتریان هایپرمارکت غذاهای آماده و مواد غذایی سرد را بهعنوان بخشی از سبد خرید خود درنظر میگیرند و بههمین علت، وجود آنها از اهمیت ویژهای برخوردار است.
- لوازم خانگی: آنچه هایپرمارکتها را از سوپرمارکتهای بزرگ متمایز میکند، وجود محصولات متنوع زیر یک سقف است. لوازم خانگی سبک، مانند اسباب بازی، لوازم التحریر و تجهیزات آشپزخانه، در کنار لوازم خانگی سنگین که بیشتر کالاهای برقی را دربر میگیرد، نیز در هایپرمارکت به فروش میرسند. همچنین محصولات نساجی مانند پوشاک، کالای خواب، فرش و … در این دسته قرار میگیرند.
2 دیدگاه ها